surat untuk mama

Surat Untuk Mama Tersayang Kamariah (atau dikenali sebagai Hamiza)

 

Al-Fatihah untuk arwah mama saya yang telah menghadap Ilahi pada 7 Februari 2010 yang lepas. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.. Amin…

Nama : Kamariah Md. Yusof
Umur : 41 Tahun

surat untuk mama

Mama…..
Bosan rasanya hidup sekarang ni…..
Dah dua bulan mama pergi,
Rasanya baru semalam mama peluk Amim… hemm

Mama tau tak…..
Amim rindu sangat pelukan mama tu…
Amim tak tau pulak hari tu adalah hari terakhir mama peluk dan cium Amim…
Rupanya mama dah tau mama nak pergi jauh…..
Nak tinggalkan anak-anak mama dan tak nak balik lagi..

Seminggu sebelum mama pergi…..
Amim ingat lagi.. Amim tengah main laptop kat depan tv..
Mama datang dan usap kepala amim.. yang peliknya waktu tu
mama usap Amim lama sangat….
Amim pun pelik jugak sebab
mama tak pernah usap Amim lama macam tu..
rupa-rupanya barulah Amim perasan yang itu lah
kali terakhir mama usap Amim…

Mama.. dulu mama selalu kejut pagi-pagi masa Amim nak pegi kelas..
sekarang dah tak ade.. Amim bangun sendiri.. kadang-kadang lepas bangun,
Amim boleh menangis tiba-tiba sebab teringat kat mama…

Masa Amim nak pergi kelas,
salam tangan mama dan mama akan cium pipi Amim,
lepas tu mama tunggu kat pintu lambai Amim
dengan senyuman manis mama tu..
tapi sekarang dah tak ada semua tu…..

sebelum ni mama tunggu Amim balik dari kelas
sebab nak minum petang sama-sama…
biasanya, belum sempat Amim keluar dari kereta,
mama dah ada kat depan pintu tunggu Amim.
sekarang bila Amim balik, dah tak ada siapa kat pintu..
kadang-kadang tengah Amim drive balik, Amim tiba-tiba nangis
sebab Amim tau bila balik, mama dah tak ada kat pintu lagi….
teruk kan anak mama ni………

Mama…….
ingat tak masa tu,
Amim baru balik dari kelas.. tengah duduk, dan tak lama lepas tu,
mama mengadu kat Amim, bahu kanan mama tiba-tiba macam kena tolak..
mama kata sakit.. lepas tu mama cakap, perut mama pulak sakit..
tak lama lepas tu, mama dah terbaring sebelah Amim nangis-nangis..
Amim ingat lagi mama cakap:
Amim, tolong la mama.. perut mama sakit ni“..
masa tu Amim terkejut sebab mama tiba-tiba terbaring dan nangis-nangis..
Amim terus call abah masa tu.. lepas tu abah balik cepat-cepat..
mesti mama ingat lagi kan abah urut perut mama masa tu kann..kann..

abah ajak mama pergi hospital kan ma..
tapi mama tak nak sebab mama tak nak masuk wad..
tapi sakit perut mama tu tak baik-baik jugak sampai ke tengah malam…
akhirnya, jam 2 pagi, mama cakap mama dah tak larat..
mama ajak abah pergi hospital…

Time mama dalam ambulans, mesti mama perasan kan….
abah ada kat sebelah mama dalam ambulan..
Amim dalam kereta follow ambulan dari belakang…
mesti mama perasan semua tu kan maa…

Mama……
masa sampai kat wad Hospital Sungai Buloh,
kesian Amim tengok mama..
Muke mama nampak lesu je… Amim bukan tak nak jaga mama
kat wad.. tapi doktor suruh orang perempuan yang jaga…
jadi, kakak yang jaga mama masa tu..
Amim mintak maaf ye ma sebab tak dapat jaga masa kat wad tu…

Mama mesti ingat lagi kan esoknya,
Amim, Abah, adik-adik, sedara mara semua datang melawat mama tengahari tu kan…
Mama salam semua sedara mara kita kan.. Amim ingat lagi
PERKATAAN TERAKHIR yang keluar dari mulut mama:
Ramainya datang…(mama senyum masa tu)(sambil salam dgn sedara mara kita)’
Masa tu pun sejuk hati Amim tengok mama senyum..

Tapi maa..,
semua tu tak memberi kegembiraan kat Amim ma,
sebab beberapa saat lepas mama cakap macam tu,
lepas mama salam semua,
tanpa tanda apa-apa…mama terus ‘pergi’ meninggalkan kitorang semua yang baru je salam dengan mama…

Kalau mama perasan, Amim jerit panggil ‘Mama’ 3 kali…
Abah pulak jerit panggil doktor ma..
sedara mara kita semua kelam kabut dengan keadaan masa tu…
semua doktor pakar dari setiap tingkat hospital semua turun
nak bantu mama…

Lepas tu bila semua doktor sampai, doktor suruh semua ketepi..
Doktor tutup tirai kain kat katil mama….
Masa tu Amim dah tak dapat tahan…Amim terus nangis ma…
Semua menangis ma time tu… semua tak dapat tahan..
Ucu cuba pujuk Amim.. tapi Amim tak boleh tahan jugak….

Dah dua jam kitorang semua tunggu mama….
Akhirnya, semua doktor selesai dan diorang bukak semula tirai kain kt katil mama..
Bila Amim tengok, mama dah tak sedarkan diri…badan mama dipenuhi dengan wayar…
mulut, hidung, tangan, semua penuh dengan wayar masa tuu….
bantuan pernafasan semua doktor dah pasang….
Amim terus nangis lagi tak larat tgk keadaan mama macam tu….

masa tu, mama perasan takk..??
doktor nak jumpa abah?
masa doktor tengah cakap dengan abah, amim ada je kat sebelah abah sambil dengar doktor cakap..

mama pun tau kan abah susah nak nangis…
tapi bila satu perkataan yang doktor keluarkan dari mulut dia :
“puan dah tak dapat diselamatkan”
abah terus terduduk kat katil dan terus nangis..
Amim pun tak tahan ma time tu…..
mesti mama nampak semua tu kann…kann..kannn

Mama..
Masa kat masjid,
Sebelum muka mama ditutup buat selamanya… .
Semua anak-anak mama mengelilingi mama…
menatap wajah mama buat kali terakhir….
Mama rasa tak….
masa tu Amim cium dahi mama….
Air mata Amim dah tak boleh tahan….
tapi Amim cuba tahan supaya air mata Amim tak jatuh kt mama…

Jam 11 pagi mama diusung keluar dari masjid….
Amim dengan abah, angkat mama masuk ke dalam van jenazah..
time tu Amim asyik nangis je maa..

Hari-hari Amim lalui tanpa kewujudan mama lagi…
Begitu terasa kehilangan mama…
bila keluarkan gambar-gambar mama lepas tu apa lagi…
semakin Amim tenung terasa semakin sayu…

Mama nak tau tak, sekarang ni Amim cuma fikir yang mama masih ada.
Amim fikir mama pergi ke satu tempat yang jauh…. dan Amim menanti kepulangan mama…
sebab Amim masih tak percaya yang mama dah tak ada…
tapi selama mana Amim tunggu mama pun,
mama tak akan balik….Amim tauu…
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma…
hanya sedekah Al-fatihah Amim berikan…..

Mama…..
Amim tengah dengar lagu ‘Anak Soleh’ dengan ‘Buatmu Ibu’ ni..
sambil tulis ni sambil dengar lagu tu…
Itu kan lagu favourite kita maa :’)
Mesti mama ingat lagi kan…
dah lebih 5 kali Amim ulang lagu yang sama ni…
Amim tengah nangis maa.. tak tau kenapa air mata ni tak nak berhenti…

Mama….
cukup la sampai sini dulu….
tak sedar pulak Amim jam dah pukul 5 pagi..
Sambil-sambil tu, Amim cari gambar-gambar lama mama…..
tiba-tiba sebak pulak hati ni masa tengok balik gambar-gambar mama….
Air mata Amim terus keluar….dah tak boleh tahan…

Mama, Amim cuma nak mama tahu,
walau macam mana kesedihan Amim ni,
sebenarnya Abah lah orang yang paling sedih sebenarnya…

surat untuk mama

mama dengan abah, I LOVE YOU.
Sampai sekarang Amim masih tak percaya Mama dah tinggalkan Amim..

 

puisi untuk mama

kali terakhir kita pergi jalan sama-sama ngan mama..
Amim rindu sangat time ni…

akhir kata untuk mama,
AMIM SAYANG MAMA SELAMANYA
terima kasih dah membesarkan Amim..
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai sekarang…
Amim akan bersabar dengan apa yang dah berlaku..
Amim akan kuatkan semangat Amim..

sampai akhir hayat ini jasa mama tak akan mampu Amim balas..
surat ni untuk mama dan Amim akan simpan surat ni sampai bila-bila….

Sekian…

Semoga Mama ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman.. Sesungguhnya, Ibu dan bapa lah yang banyak berkorban kepada kita… Hargai lah Ibu Bapa kita selagi mereka masih ada.. Biarlah mereka menegur dan menasihati kita walaupun kita tidak suka..Kerana apabila mereka tiada, tidak ada sesiapa lagi yang akan tolong memperbaiki diri kita melainkan diri sendiri.. Mereka yang sudah kehilangan orang tersayang akan tahu bagaimana rasanya kesedihan ini..

57 thoughts on “Surat Untuk Mama Tersayang Kamariah (atau dikenali sebagai Hamiza)

  1. eabiya

    abg amim , besaba jeh lah k ? mybe tuhann sygkann die lagi . sume tuh takder allah . takziah tok abg amim ;( . fmily kat sini ramay2 berdoa tok mak abg amim k ? smge roh nye dicucuri rahmat n dtmpt org2 yg berimann . disini ramay2 nnges bce blogg ni .
    hmm ;( . fyfy , abey 🙂

    Reply
  2. Amim

    Terima kasih kerana mendoakan.. Walau macamne pon sayangkan mom, Allah lebih sayangkan die sebenarnya.. Thanks pade keluarga Abey yg selalu supprot…

    Reply
  3. azkz3077

    sayu ati sy mmbce nye…
    pape pon sy doakn spya mak awk dtmptkn owg yg brimn..dn awk pon kne slalu brsbr k..
    tuhan lg mnyayngi mak awk 2..
    kte yg idup, hrus truskn prjuangan n…
    pape pon brsbar la

    Reply
  4. suaida

    salam mim..
    al fatihah untuk mama ko..
    jujur ak sebak bce luahan ko nie..
    smoga mama ko berada dalam golongn org yg solehah..insyaAllah..

    Allah lebih menyayangi dia.even dia da xde, tapi prcayalah dia akn tetap berada disisi kau..
    ak doakn kau tabah..

    Reply
  5. Anonymous

    Diharap Amim dapat bersabar dan selalu doakan serta sedekahkan Alfatihah buat mama,buat perkara-perkara yang baik sebagai anak yang solleh.Jika Amim masih menuntut ilmu dan sentiasa mencari ilmu, sewaktu kita sedang menuntut ilmu roh ayah dan ibu tidak disiksa kerana ibadah anak yang solleh.Dari Allah kita datang dan kepadanya kita dikembalikan.Mama sudah pergi dahulu kita menyusul kemudian.Tanggungjawabnya sudah berakhir kita yang masih tinggal ini banyak yang perlu dilakukan.Bersabar dan ingat Allah banyak2-makcik niza

    Reply
  6. husna amira

    sedih nye, smpy menangis i baca.. al-fatihah utk ur mom..
    saje jln2 kat ur blog..
    laen perasaan bila hlg mak n hlg abah nie..
    i dh hilang abah i.. i pn slalu rasa yg abah i tak de dekat i.. abah i g tmpt jauh..i tggu dia balik..
    kuatkn smgt tabahkn hati.. doa ank yg soleh utk bekalan di sana…

    Reply
  7. Amanina

    Salam hamim..
    Al-fatihah untuk mama hamim.
    sedekahkan Yassin dan tunaikan tanggungjawab mama selepas ketiadaannya.
    Semoga mama hamim ditempatkan dikalangan org2 yg beriman.Amin..

    Reply
  8. farra sweet

    saba k
    bnyk2 sdeka kn fatihah ngn yasin
    smoga mama awk tmpt kn bsame org yg soleh..
    awk jgn ptus ase k..

    Reply
  9. Anonymous

    salam
    hmm sedihnya bila bc letter ni
    sayu ht
    takziah buat amin sekeluarga
    moga arwah ibu amin dtmptkn bersama org2 beriman

    Reply
  10. adib_asraf

    salam, abg amim .. dah lama .. bulan februari .. maafkn adib .. adib xtau smua ni .. adib ucpkan takziah ats p'mergian ibu abg tu .. adib menangis bca semua ni .. alhamdulillah, afiq xsombong dah skrg kot .. adib pun dah lame xjmpa dye .. adib doakn abg amim sntiasa tabah n al-Fatihah adib sedekahkan utk arwah ibu abg tu ..

    Reply
  11. Anonymous

    Asalamulaikum….
    pasti nagis setiap kali baca surat nie..biar pon berapa kali pasti air mata 2 nk menitis gak…..
    takziah sy ucpkan buat amin…
    memang sukar tok trima bila org tersayang pergi wat selama-lamanya….
    sy harap amin bnyak bersabar…… dengan dugaan ini…
    masih ramai yg syngkn amin tau…
    sy doakn moga mama amin di tempatkan dikalangan yang solehah dn beriman…
    AmiN….

    Reply
  12. maPieCeoFarT

    salam… amim, kamu buat sy ingat pada abah sy… =(

    kuatkan hati k… jgn putus berdoa… sebab doa anak soleh sentiasa sampai pada ibu bapanya… sy link kamu sudah…

    Reply
  13. Anonymous

    slm .amim byk2 bersabar taw ..eza bce blog amim nie sedih cgt2 ..menangis2 nie ha ..eza pon suke lwn ckp ibu eza ..pasni tk maw dah lwn2 ckp ibu ..moga roh mama amim sentiasa di rahmati allah ..amin …

    Reply
  14. Amim

    wslm.. sementare parent kite ade , lebih baik kita ikut ckp diorang . bila diorang dah xde , mesti kite rase menyesal sesangat … sape yang dah pernah kehilangan , die pasti tau macam mane rasenye bile ibu bapa dah xde …

    Reply
  15. Blog Sensasi

    terharu kami membaca kisah Amim..sesungguhnya kepada Allah kita datang dan kepadaNyalah kita akan kembali..salam takziah moga tabah hadapi hari2 mendatang..Al-Fatihah

    Reply
  16. Zac Rega

    SALAM ,

    buat abang Amim , adik tersedu-sedu membaca text ini , kesedihan terdengar satu keluarga adik sehingga one family jenguk adik di depan PC , adik harap sangat .. abang bersabar .. juz sedekahkan al-fatihah kepada arwah mama abg , 3 kali adik ulang baca text yang panjang dan sedih dari abg Amim ni .. semua tu ketentuan Allah , insya-Allah dia berada ditempat org yang beriman dan insya-Allah kita akan dapat bertemu dengan mama abang nanti .. abg juz doa banyak-banyak . dan ingat benda2 yang baik penah dia buat kat abg waktu abg menangis .. :'(

    -AL FATIHAH-

    Reply
  17. Amim

    terima kasih adik zac. Maaf sbb buat adik sehingga menangis. Cuma sekadar luahan hati abg untuk arwah mama abg. InsyaAllah semoga beliau berada dalam golongan yang beriman. Aminn..

    Reply
  18. naszlin

    salam..bru bace td..
    sebaknye,,,lau pon 2 da lame n lmbt bace,
    thziah amin..
    tabah kn diri jalani edop..
    bykkn al-fatihah..
    :'(
    smoge aruwah brade di kalangn org2 beriman.. amin

    Reply
  19. Amim

    @naszln : wslm . yup memang dah lame . tapi sampai skrg sya rasa masih lagi macam baru 🙁
    apa2 pun saya memang sentiasa tabah dengan semangat yang diberi org sekeliling 🙂
    APa2 pun terima kasih ye :))

    Reply
  20. Tika

    salam…be strong ya…moga arwah mama amim n arwah mak akk dtmpatkan dklgn org2 yg beriman..al fatihah…moga kita semua tabah dlm mnghadapi semua dugaan ini..:(

    Reply
  21. Anonymous

    Minta maaf sbab orang tak ada masa mama Amim meninggal dunia. Kalau orang tahu mama Amim sakit, orang takkan kluar gi mana2 masa tu. Orang minta maaf sangat2. Mungkin yang lain tak perasan, tapi cuma orang je yg perasan yg orang btul2 rasa bersalah. Sampai sekarang orang tak tahu nak cakap kat Amim yg orang nak minta maaf sngat2 sebab tak datang hospital masa tu. Orang cuma boleh duduk diam dan cuma berfikir kalau orang boleh balik ke masa lalu , orang takkan rasa perasaan bersalah ni. Yang lain tak perasan, tapi orang sedar .

    Reply
  22. dali

    amim x kenal pun akak ni batch 10 prodims. apa pun akak doakan ibu amim bahgia di sana. semoga amim tabah. hanya allah saje yg tahu betapa sygnya ibu amim kpd amim, sbb akak pun seorang ibu kepada seorang anak lelaki juga. dia mesti bahgia di sana menunggu doa2 amim. apapun boleh tumpang kasih syg kitorg kakak2 di prodims10 ya.. tak layak pggil ibu tp boleh jer kitorg ni kan ala2 mak gitew.. take care okeh

    Reply
  23. Rose Mina Muhammad Nur

    Assalamualaikum Cikgu Amim, Syukurlah cikgu telah kerana cikgu masih ingat dan sayang kepada ibu yang telah lama pergi menyeberang ke Alam Barzakh dan sewajarnya ingatan itu tidak patut di hilangkan dari ingatan. Tetapi sentiasalah redha dengan pemergiannya. Jagalah setiap perbuatan supaya ia tidak menyeksa kedua ibubapa Bacalah doa dan surah-surah alquran untuk di sedekahkan kepadanya.Dan amalkanlah surah Al Mulk di bacakan buat ibu dan diri sendiri …mudah2 han selamat. Siapa tak sayang dan rindu kepada ibu?…..Al Fatihah untuk ibu cikgu Amim

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *